Μειωμένος κατά 25 με 30% είναι ο αριθμός των αιτήσεων των εκπαιδευτικών για τις θέσεις Διευθυντών των σχολικών μονάδων της χώρας, όπου η προθεσμία κατάθεσης αιτήσεων έληξε σήμερα. Σύμφωνα με πληροφορίες στο ΠΥΣΠΕ Αιτωλοακαρνανiας υποβλήθηκαν 144 αιτήσεις από υποψηφίους διευθυντές σχολικών μονάδων για 85 θέσεις, ενώ στο ΠΥΣΔΕ Αιτ/νίας υποβλήθηκαν 139 αιτήσεις από υποψηφίους διευθυντές σχολικών μονάδων για 84 θέσεις. Την άλλη βδομάδα θα ανακοινωθούν τα μετρήσιμα μόρια και στις 20 Ιουνίου θα συνεδριάσουν οι σύλλογοι διδασκόντων.Οι συνεντεύξεις αναμένονται να ξεκινήσουν από 28 Ιουνίου και μετά.
Η Συνέντευξη γίνεται από ανθρώπους ιδιαίτερα υπεύθυνους. Αυτοί οι άνθρωποι παίρνουν και τις απόψεις του Συλλόγου. Εάν ένας Σύλλογος λέει πως ο “χ” εκπαιδευτικός με κανένα λόγο δεν είναι κατάλληλος ως υποψήφιος Διευθυντής πρέπει να τον πάρουν υπόψιν , διότι η Συνέντευξη όσο δομημένη και να είναι , όσο καλών πτοθέσεων και να είναι βασίζεται και στην κρίση, όσων κάνουν συνέντευξη.
Τη δήλωση αυτή έκανε σήμερα ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου, στο ρ/φ 247.
Σε ερώτηση του δημοσιογράφου Κ. Αρβανίτη σε ποιους δίνουν τη Συνέντευξη οι υποψήφιοι Διευθυντές ο υπουργός Παιδείας απάντησε ως εξής:
“Είναι ένα Συμβούλιο επτά ατόμων που αποτελείται από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης της οικείας Διεύθυνσης, ως πρόεδρος, οι αιρετοί και κάποιοι άλλοι εκπαιδευτικοί με μια αρκετά μεγάλη πείρα, που δεν είναι υποψήφιοι οι ίδιοι”.
Οι 4 ερωτήσεις που θα απαντήσουν οι εκπαιδευτικοί για τους υποψηφίους Διευθυντές Σχολείων
Σε τέσσερις ερωτήσεις θα κληθούν να απαντήσουν οι εκπαιδευτικοί των σχολείων, προκειμένου να διατυπώσουν τη γνώμη τους για τους υποψηφίους Διευθυντές.
Το πρακτικό που θα συντάξει στη συνέχεια ο Σύλλογος Διδασκόντων θα διαβιβαστεί στο Συμβούλιο Επιλογής το οποίο θα πάρει τη Συνέντευξη από τους υποψηφίους Διευθυντές.
Ωστόσο η γνώμη του Συλλόγου δεν θα μοριοδοτηθεί.
Ειδικότερα οι τέσσερις ερωτήσεις στις οποίες θα κληθούν οι εκπαιδευτικοί κάθε σχολείου να απαντήσουν είναι οι εξής:
1. Συμβάλλει στην ανάπτυξη κλίματος συνεργασίας μεταξύ των εκπαιδευτικών και λειτουργεί με δημο- κρατικό πνεύμα, επιδιώκοντας ουσιαστικό διάλογο;
2. Ενισχύει τη δημιουργία κατάλληλου παιδαγωγικού κλίματος, δημιουργώντας σχέσεις εμπιστοσύνης με όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας;
3. Συμμετέχει ενεργά και αναπτύσσει πρωτοβουλίες στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση εκπαιδευτικών και παιδαγωγικών δράσεων του σχολείου;
4. Διαθέτει οργανωτικές / διοικητικές ικανότητες και είναι αποτελεσματικός/ή στην υλοποίηση του έργου που αναλαμβάνει;
Διαδικασία έκφρασης γνώμης του συλλόγου διδασκόντων (άρθρο 1 του ν. 4473/2017 (Α΄78) και άρθρο 3 της αριθμ. Φ.361.22/21/90780/Ε3/31-5-2017 (Β΄ )
α) Μετά τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης ενημερώνουν άλλες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης για τυχόν υποψηφιότητες εκπαιδευτικών, οι οποίοι υπηρετούν σε σχολικές μονάδες ή εργαστηριακά κέντρα αρμοδιότητας τους και για τους οποίους απαιτείται διατύπωση γνώμης.
Στη συνέχεια οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης αποστέλλουν στις σχολικές μονάδες και τα εργαστηριακά κέντρα της αρμοδιότητάς τους πίνακες που περιλαμβάνουν:
αα) Τους συνυπηρετούντες μόνιμους εκπαιδευτικούς και τα μόνιμα μέλη Ε.Ε.Π. και Ε.Β.Π. (εξαιρουμένων των υποψηφίων), όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις του ν. 4473/2017 (Α΄78) και οι οποίοι υπηρετούν στις σχολικές μονάδες ή στα εργαστηριακά κέντρα την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων υποψηφιότητας. Στους πίνακες αυτούς υποδεικνύεται ο αρχαιότερος εκπαιδευτικός με βάση το ΦΕΚ διορισμού.
ββ) Τους υποψηφίους οι οποίοι υπηρετούν στις σχολικές μονάδες ή στα εργαστηριακά κέντρα την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων για τους οποίους οι συνυπηρετούντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί της σχολικής μονάδας ή του εργαστηριακού κέντρου οφείλουν να διατυπώσουν γνώμη.
Οι υποψήφιοι στον πίνακα αυτό θα είναι ομαδοποιημένοι ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης για την οποία έχουν υποβάλει αίτηση.
Για τους υποψήφιους διευθυντές σχολικών μονάδων ή εργαστηριακών κέντρων εκπαιδευτικούς ή μέλη Ε.Ε.Π. που υπηρετούν κατά το χρόνο υποβολής της αίτησης σε ΚΕ.Δ.Δ.Υ. διατυπώνουν γνώμη οι μόνιμοι εκπαιδευτικοί και τα μόνιμα μέλη του Ε.Ε.Π. που υπηρετούν στο οικείο ΚΕ.Δ.Δ.Υ. την καταληκτική ημερομηνία υποβολής των αιτήσεων υποψηφιότητας.
Εκπαιδευτικοί που υπηρετούν σε περισσότερες από μία σχολικές μονάδες ή εργαστηριακά κέντρα, είτε είναι υποψήφιοι, είτε είναι συνυπηρετούντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί, εντάσσονται στον αντίστοιχο πίνακα της σχολικής μονάδας ή του εργαστηριακού κέντρου , όπου διδάσκουν τις περισσότερες ώρες.
Σε περίπτωση που διδάσκουν ισάριθμες ώρες σε περισσότερες από μία μονάδες ή εργαστηριακά κέντρα, τότε εντάσσονται στον αντίστοιχο πίνακα της σχολικής μονάδας ή του εργαστηριακού κέντρου πρώτης τοποθέτησής τους.
β) Οι συνυπηρετούντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί συνέρχονται σε ειδική συνεδρίαση που αφορά στους υποψηφίους που έχουν υποβάλει αίτηση.
Στη συνεδρίαση αυτή δεν συμμετέχει κανένας από τους υποψηφίους, ούτε οι σύζυγοι ή οι συγγενείς τους έως τρίτου βαθμού.
Η συμμετοχή στην ειδική συνεδρίαση είναι υποχρεωτική για όλους τους συνυπηρετούντες μονίμους εκπαιδευτικούς της σχολικής μονάδας ή του εργαστηριακού κέντρου που έχουν δικαίωμα έκφρασης γνώμης.
Κατά την έναρξη της συνεδρίασης ορίζονται από τον πρόεδρο ένας έως δύο μόνιμοι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι θα συνεπικουρούν το έργο του σύμφωνα με τα κατωτέρω αναφερόμενα.
γ) Οι συνυπηρετούντες μόνιμοι εκπαιδευτικοί προβαίνουν σε διαλογική συζήτηση σχετικά με τη συμβολή στο εκπαιδευτικό έργο, την προσωπικότητα και τη γενικότερη συγκρότηση των υποψηφίων.
δ) Μετά το πέρας της διαλογικής συζήτησης ο πρόεδρος και οι ανωτέρω ορισμένοι εκπαιδευτικοί αναπαράγουν τα φύλλα αποτίμησης αναγράφουν σε αυτά τα στοιχεία των υποψηφίων (ονοματεπώνυμο και αριθμό μητρώου) και τα διανέμουν στους συνυπηρετούντες μόνιμους εκπαιδευτικούς.
Τα φύλλα συμπληρώνονται ανώνυμα από τους συνυπηρετούντες μόνιμους εκπαιδευτικούς χωριστά για κάθε υποψήφιο και παραδίδονται στον πρόεδρο διπλωμένα με τρόπο ώστε να μην είναι εμφανές το περιεχόμενό τους.
Όταν ολοκληρωθεί η παραλαβή τους, καθένα ανοίγεται με τυχαία σειρά, αριθμείται και μονογράφεται.
Με την παράδοση των φύλλων αποτίμησης οι εκπαιδευτικοί υπογράφουν σε αντίγραφο του πίνακα των συνυπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών που έχει αποσταλεί από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Το αντίγραφο αυτό επιστρέφεται μετά το πέρας της διαδικασίας έκφρασης γνώμης στην οικεία Διεύθυνση.
ε) Ο πρόεδρος και οι εκπαιδευτικοί που τον συνεπικουρούν σύμφωνα με την παρ. β του παρόντος άρθρου αποδελτιώνουν τις απαντήσεις κάθε ερωτήματος που αφορούν σε κάθε υποψήφιο.
Ακολούθως ο πρόεδρος συντάσσει το πρακτικό της ειδικής συνεδρίασης.
Το πρακτικό αναγιγνώσκεται από τον πρόεδρο παρουσία όλων των συνυπηρετούντων μόνιμων εκπαιδευτικών και υπογράφεται από τον ίδιο και όλους τους συμμετέχοντες στην ειδική συνεδρίαση.
Σε περίπτωση υποψηφίων που έχουν υποβάλει αίτηση σε διαφορετική Διεύθυνση η ειδική συνεδρίαση επαναλαμβάνεται αμέσως μετά και συντάσσεται διαφορετικό πρακτικό για τους υποψηφίους αυτούς.
Στην περίπτωση αυτή κάθε πρακτικό που συντάσσεται αφορά σε μία και μόνη Διεύθυνση.
στ) Με ευθύνη του προέδρου, το πρακτικό αποστέλλεται αυθημερόν με τηλεομοιοτυπία στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία ο υποψήφιος έχει υποβάλει αίτηση.
Παράλληλα, με ευθύνη του προέδρου, και το αργότερο μέχρι την επόμενη μέρα της ειδικής συνεδρίασης το πρακτικό και τα σχετικά φύλλα αποτίμησης αποστέλλονται ταχυδρομικά (με απόδειξη παραλαβής) ή παραδίδονται αυτοπροσώπως, από τον πρόεδρο ή από τους συνεπικουρούντες αυτόν εκπαιδευτικούς στο έργο του, στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης στην οποία ο υποψήφιος έχει υποβάλει αίτηση.
Τέλος, με ευθύνη του προέδρου κοινοποιείται σε κάθε υποψήφιο αντίγραφο του πρακτικού που τον αφορά.
- Εν τω μεταξύ αντιδράσεις υπάρχουν για τον τρόπο επιλογής Διευθυντών, τόσο από την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών, όσο και από την “ερα-συνεργαζόμενοι” όπυ με ανακοινώσεις τους τονίζουν τα εξής,
Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
Νέος νόμος για την επιλογή διευθυντών σχολικών μονάδων
Ανοίγει το δρόμο για την αξιολόγηση στην Εκπαίδευση!!!
Άλλη μια κυβερνητική απάτη του ΣΥΡΙΖΑ, αυτή του «νέου αέρα» που φύσηξε στα σχολεία με την εκλογή διευθυντών από τους συναδέλφους, διαλύεται αυτές τις μέρες με την κατάθεση και ψήφιση «νέου» νόμου για την επιλογή διευθυντών των σχολικών μονάδων.
Το σχέδιο νόμου που κατέθεσε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, με αφορμή την απόφαση του ΣΤΕ να κρίνει αντισυνταγματικό το ν.4327/15 (Μπαλτά – Κουράκη), βασίζεται σε όλο το αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο που ισχύει εδώ και χρόνια (βλ. Δημοσιοϋπαλληλικός Κώδικας, Καθηκοντολόγιο, ν.3848/10 – Διαμαντοπούλου, ν.4186/13 – Αρβανιτόπουλου). Ας μην ξεχνάμε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ όχι απλά δεν κατάργησε κανέναν από τους νόμους των κυβερνήσεων ΝΔ – ΠΑΣΟΚ αλλά φρόντισε να θωρακίσει το αντιλαϊκό οπλοστάσιο και με νέους νόμους (ν. 4354/15 – μισθολόγιο/φτωχολόγιο, ν. 4440/2016 – κινητικότητα, ν. 4369/16 – αξιολόγηση στο Δημόσιο) που συμβάλουν στην επίτευξη των αντιδραστικών στόχων και δεσμεύσεων για την εκπαίδευση και συνολικότερα.
Στην ουσία η κυβέρνηση επικαιροποιεί το νόμο 3848/10 της Διαμαντοπούλου. Ένα νόμο που στήριξε και ακόμα «διαφημίζει» η παράταξη της ΠΑΣΚ/ΔΗ.ΣΥ./ΠΕΚ.
Πατάει γερά επάνω σε ένα νομοθετικό πλαίσιο που προσαρμόζει και το σχολείο στις ανάγκες τις αγοράς. Βαδίζει σταθερά στης ράγες των κατευθύνσεων της Ε.Ε. και του ΟΟΣΑ. Αυτή η πολιτική είναι που καθορίζει τελικά το χαρακτήρα του σχολείου άρα και το ρόλο των διευθυντών. Αυτό το νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και τις κυβερνητικές πολιτικές θα κληθεί να εφαρμόσει ο Διευθυντής ενός Σχολείου και ακριβώς εδώ θα ελέγχεται από τους ανωτέρους του, το Υπουργείο, την κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα με το σχέδιο νόμου:
- Γίνονται μια σειρά αυξομειώσεις στη μοριοδότηση των «αντικειμενικών κριτηρίων» (επιστημονικά, διδακτικά κ.τ.λ.).
- Επανέρχεται η «αμαρτωλή» διαδικασία της συνέντευξης από τα ΠΥΣΠΕ/ΠΥΣΔΕ με διευρυμένη σύνθεση (5+2 επιπλέον ορισμένα από την κυβέρνηση μέλη).
- Καταργείται η μυστική ψήφος του συλλόγου διδασκόντων και θεσμοθετείται ο «συμβουλευτικός ρόλος» του συλλόγου που δεν θα μετράει στην τελική βαθμολογία του υποψηφίου. Από τη συνεδρίαση του συλλόγου αποκλείονται οι αναπληρωτές!!
Η κριτική που κάνει στην κυβέρνηση η ΝΔ και η ΔΑΚΕ, για προχειρότητα και «ιδεοληψίες», αλλά και κριτική άλλων δυνάμεων ότι δήθεν γίνονται «βήματα προς τα πίσω», είναι βολική για την κυβέρνηση γιατί κρύβει το γεγονός ότι και με τον προηγούμενο αλλά και με το σημερινό τρόπο επιλογής ο διευθυντής θα κληθεί να υπηρετήσει ένα εκ των προτέρων αντιλαϊκό – αντιεκπαιδευτικό πλαίσιο.
Δεν είναι τυχαίο ότι η επιλογή και αξιολόγηση των στελεχών εκπαίδευσης είναι μέρος του 4ου Μνημονίου για την εκπαίδευση – τριετές πρόγραμμα πλάι στα ζητήματα της εξοικονόμησης πόρων, την προώθηση της μαθητείας στη Τεχνική Εκπαίδευση, την αυτονομία της σχολικής μονάδας.
Ανοίγει όχι απλά δρόμος αλλά λεωφόρος για την αξιολόγηση και στην εκπαίδευση!!
Η διαδικασία εμπλοκής του συλλόγου διδασκόντων στην επιλογή των διευθυντών δεν είναι απλά «καρικατούρα» επειδή η γνώμη του θα λαμβάνεται υπόψη μόνο συμβουλευτικά από τα Υπηρεσιακά Συμβούλια!! Είναι μέρος της γενικότερης διαδικασίας αξιολόγησης που προωθείται και στην εκπαίδευση.
Ο Σύλλογος διδασκόντων θα καλείται σε ξεχωριστή συνεδρίαση να συντάσσει πρακτικό μέσα από το οποίο θα αποτιμά(!!) τη συμβολή στο εκπαιδευτικό έργο, την προσωπικότητα και τη γενική συγκρότηση του κάθε υποψηφίου. Η διαδικασία της «φανερής περιγραφικής αξιολόγησης» θα γίνεται στη βάση δεικτών αξιολόγησης μέσω ερωτηματολογίων τα οποία θα αποστέλλονται στα σχολεία μετά από Υπουργική Απόφαση και γνωμοδότηση του Ι.Ε.Π. Η διαδικασία αυτή είναι εφαρμογή ακριβώς των διαδικασιών αξιολόγησης που προβλέπονται στο ν. 4369/16 –Βερναδάκη- για την αξιολόγηση στο Δημόσιο στο τμήμα που αφορά την αξιολόγηση του προϊσταμένου από τους υφισταμένους. Το Σεπτέμβρη του 2017 σχεδιάζουν να βάλουν σε εφαρμογή και το υπόλοιπο κομμάτι της αξιολόγησης.
Επιβεβαιώνεται η προειδοποίηση του ΠΑΜΕ ότι ο νόμος Βερναδάκη θα αποτελέσει τον οδηγό για την αξιολόγηση και στην εκπαίδευση. Είναι μεγάλες οι ευθύνες των ηγεσιών σε ΟΛΜΕ – ΔΟΕ που εδώ και μήνες «ποιούν τη νήσσαν» για την αξιολόγηση και λιβανίζουν περί «μη τιμωρητικής αξιολόγησης» και εξαίρεσης των εκπαιδευτικών. Μέλος του Δ.Σ. της ΟΛΜΕ εκλεγμένος με τη ΔΑΚΕ δήλωσε ότι είναι υπέρ της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Στην ΑΔΕΔΥ, ΔΑΚΕ, ΠΑΣΚ, και ΣΥΡΙΖΑ τάχθηκαν υπέρ του ν. Βερναδάκη.
Καλούμε του συναδέλφους να δυναμώσουν τον αγώνα απέναντι στη αντιλαϊκή πολιτική. Απέναντι στο νέο Μνημόνιο για την Παιδεία. Απέναντι στην αξιολόγηση – κρατικό έλεγχο που στόχο έχει την προσαρμογή και του σχολείου στις ανάγκες αναπαραγωγής τους βαρβάρου εκμεταλλευτικού συστήματος.
- Καλούμε τις ΕΛΜΕ και τους Συλλόγους να οργανώσουν την πάλη ενάντια στην αξιολόγηση.
- Η ΟΛΜΕ και η ΔΟΕ στα πλαίσια της «αποχής από κάθε διαδικασία αξιολόγησης» που έχει κηρύξει η ΑΔΕΔΥ να καλέσουν τους συλλόγους να μην συντάξουν πρακτικά, να μην συμπληρώσουν ερωτηματολόγια, να μην αξιολογήσουν.
Η υπόθεση της αποτροπής της αντιδραστικής εξέλιξης αφορά και τη στάση των αιρετών στη διαδικασία των συνεντεύξεων, διαδικασία η οποία δεν πρέπει να νομιμοποιηθεί.
Η θέση του ΠΑΜΕ ήταν και είναι:
- Δε συμμετέχουμε στη διαδικασία αξιολόγησης και σε καμιά περίπτωση, οι αιρετοί που εκλέχθηκαν με τα ψηφοδέλτια που στήριξε το ΠΑΜΕ δεν γίνονται αξιολογητές.
- Βάζουμε παύλα (-) στη συνέντευξη. Παραβρισκόμαστε στη διαδικασία από τη σκοπιά της καλύτερης αποκάλυψης– ελέγχου– καταγγελίας.
Η ακύρωση των αντιδραστικών εξελίξεων είναι υπόθεση του κινήματος και προφανώς αυτό δεν θα κριθεί μέσα στους τέσσερις τοίχους
των ΠΥΣΠΕ και ΠΥΣΔΕ.
- H ερα-συνεργαζόμενοι για την επιλογή διευθυντών
Η ερα-συνεργαζόμενοι για το ζήτημα της επιλογής των διευθυντών και γενικότερα των στελεχών εκπαίδευσης, έδωσε τη μάχη μαζί με το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών ώστε ο Σύλλογος Διδασκόντων να έχει καθοριστική συμμετοχή. Ο Νόμος 4327/2015 εμπεριείχε αυτή τη θέση μας, θέση που ήταν και αίτημα του κινήματος και αποτελούσε κρίσιμο βήμα για την ενίσχυση της δημοκρατικής λειτουργίας των σχολικών μονάδων. Ωστόσο το ΣτΕ έκρινε αντισυνταγματικό τον νόμο, το δικαίωμα δηλαδή οι εκπαιδευτικοί να εκφέρουν καθοριστική γνώμη για την επιλογή των διευθυντών, υποστηρίζοντας ότι ένα σώμα όπως αυτό των διευρυμένων υπηρεσιακών συμβουλίων είναι πιο αρμόδιο να έχει άποψη για το ποιοι θα γίνουν διευθυντές στα σχολεία και όχι ο σύλλογος διδασκόντων.
Η συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην επιλογή των διευθυντών όχι μόνο δεν θεωρήθηκε από τη ΔΑΚΕ και τη ΔΗΣΥ[πρώην ΠΑΣΚ] δημοκρατική κατάκτηση του κλάδου, αλλά αντίθετα κατήγγειλαν τον νόμο, και έγιναν «δικαστικότεροι» των δικαστών , στηρίζοντας στην ουσία την άποψη ότι όσοι συμμετέχουν στα συμβούλια επιλογής είναι οι κατάλληλοι και «αρμόδιοι κριτές» για την διοίκηση των σχολικών μονάδων και όχι οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων.
Η ερα-συνεργαζόμενοι δεν πρόκειται να «συμμορφωθεί με τας υποδείξεις», συνεχίζει, και διεκδικεί όλοι οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων να συμμετέχουν κατά τρόπο καθοριστικό στην επιλογή των εκπαιδευτικών στις θέσεις διοίκησης της εκπαίδευσης.
Εντύπωση προκάλεσε η εκκωφαντική σιωπή του ΠΑΜΕ και των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ-ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ για την απόφαση του ΣτΕ που ακύρωσε τη δυνατότητα συμμετοχής του Συλλόγου Διδασκόντων στην επιλογή διευθυντών.
Το Υπουργείο Παιδείας μετά την απόφαση του Σ.τ.Ε. ψήφισε τον «μετά ΣτΕ» νόμο ( 4473/2017) υπαναχωρώντας από τη θέση που έδινε στον σύλλογο διδασκόντων καθοριστικό ρόλο στην επιλογή των διευθυντών, θέση που αποτελούσε κρίσιμο βήμα δημοκρατικής αλλαγής στη διοίκηση της εκπαίδευσης. Η γνωμοδοτική έκφραση γνώμης του Συλλόγου διδασκόντων, στερώντας μάλιστα από τους αναπληρωτές το δικαίωμα συμμετοχής, αποτελεί οπισθοχώρηση από τον νόμο 4327/2015. Επιπλέον το Υπουργείο Παιδείας παρά τις διακηρύξεις του, δεν έχει προχωρήσει ακόμα στη θεσμοθέτηση συνολικών αλλαγών που θα ενδυνάμωναν τον Σύλλογο Διδασκόντων και τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου. Η κατάργηση του καθηκοντολογίου και η θέσπιση νέου δημοκρατικού πλαισίου λειτουργίας του σχολείου, στο οποίο ο Σύλλογος Διδασκόντων θα έχει κυρίαρχο ρόλο έπρεπε να είχε προηγηθεί από τον νόμο για την επιλογή των στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
Με έκπληξη διαπιστώσαμε για άλλη μια φορά το ΔΣ της ΔΟΕ και μετά τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα δεν διατυπώνει καμιά πρόταση για τον τρόπο επιλογής των στελεχών της εκπαίδευσης. Οι θέσεις του κλάδου, που σημειωτέων δεν άλλαξαν τα τελευταία 20 χρόνια από καμία Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ για συμμετοχή των εκπαιδευτικών στη διαδικασία επιλογής στελεχών πήγαν περίπατο. Ειδικότερα για την αξιολόγηση των στελεχών στα Πρακτικά του 12ου Εκπαιδευτικού Συνεδρίου ΔΟΕ – ΠΟΕΔ (Χίος, 1998) γίνεται η εξής αναφορά: «Οι πολλοί που είναι πραγματικά συνυπεύθυνοι και που συνεργάζονται για να προωθούν και να βελτιώσουν ένα έργο, εξυπακούεται ότι πρώτοι αυτοί μπορούν να είναι αντικειμενικότεροι στις προτάσεις…», «Η ειδική έκθεση του υποψηφίου να καταλάβει θέση σχολικού συμβούλου, προϊσταμένου, διευθυντή και υποδιευθυντή σχολείου προκύπτει από τα πρακτικά προγραμματισμού υλοποίησης απολογισμό των συλλόγων διδασκόντων των σχολείων όπου υπηρέτησε ο υποψήφιος. Η λειτουργία του υποψηφίου στα πλαίσια του συλλόγου διδασκόντων και η συμβολή του στη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου της σχολικής μονάδας και της τάξης όπως αποτυπώνεται στα πρακτικά, αποτελούν τα στοιχεία που καταδεικνύουν τη διοικητική του ικανότητα, τη γνώση των επιστημών της αγωγής, της διδακτέας ύλης και τον βαθμό της ευσυνειδησίας του. Αντίγραφο των πρακτικών αυτών χορηγούνται σε όλα τα μέλη του συλλόγου διδασκόντων κάθε σχολικής μονάδας τα οποία υποβάλλουν στο αρμόδιο συμβούλιο κρίσης και επιλογής οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να επιλέγουν ως σχολικοί σύμβουλοι, προϊστάμενοι διεύθυνσης ή γραφείου, διευθυντές, υποδιευθυντές σχολείων». Επιπλέον στο ίδιο συνέδριο μπήκε και το θέμα των θητειών που εκ των υστέρων το σημερινό Δ.Σ. της ΔΟΕ «ξέχασε». «Με το θεσμό της θητείας η εκπαίδευση έχει καλύτερες δυνατότητες επιλογής σε σύντομα χρονικά διαστήματα και μπορεί να επανορθώνει τυχόν αρνητικές επιλογές».
Και ενώ όλες αυτές οι θέσεις είναι διατυπωμένες σε επίπεδο συνεδρίων της ΔΟΕ, το Δ.Σ. κηρύσσει απεργία -αποχή των εκπαιδευτικών από τη διαδικασία χωρίς να προτείνει τίποτα, ούτε για το πλαίσιο λειτουργίας και αρμοδιοτήτων στα σχολεία ούτε για τον τρόπο συμμετοχής των εκπαιδευτικών του συλλόγου διδασκόντων. Είναι σαφές ότι το σημερινό Δ.Σ. της ΔΟΕ, ένα θέλει να καταφέρει στη συγκεκριμένη πολιτική συγκυρία, να κάνει ακόμη και τώρα σαφές ότι με το μόνο που συμφωνεί είναι η συνέντευξη και να μην συμμετέχουν οι εκπαιδευτικοί του Συλλόγου Διδασκόντων σε αυτή τη διαδικασία. Γνώμη θέλουν να έχουν μόνο οι αιρετοί και όσοι απαρτίζουν το συμβούλιο επιλογής. Υποστηρίζουν μάλιστα ότι η έκφραση γνώμης των συναδέλφων αποτελεί «αξιολόγηση», γεγονός που δεν συμβαδίζει με τις αποφάσεις των συνεδρίων της, και ότι είναι πρόβα τζενεράλε για την προσωπική αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών.
«Προφάσεις εν αμαρτίαις», διότι για «αξιολόγηση» η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΥ[πρώην ΠΑΣΚ] μιλούσαν και για τον προηγούμενο νόμο, παραγνωρίζοντας ότι η έννοια της αξιολόγησης υπάρχει όταν αυτή γίνεται από τους «πάνω προς τους κάτω» στην διοικητική ιεραρχία. Γνωρίζουν ότι όταν οι πολλοί εκφέρουν γνώμη για όσους επιθυμούν οποιαδήποτε θέση, αυτό δεν είναι αξιολόγηση με την ιεραρχική έννοια του όρου που όλη η εκπαιδευτική κοινότητα χρησιμοποιεί, αλλά δημοκρατικήσυμμετοχή στην επιλογή. Προκειμένου όμως να μην μετακινηθούν από την θέση τους, θέση που θέλει στο περιθώριο τους εκπαιδευτικούς από τη διαδικασία επιλογής στελεχών, βαφτίζουν το κρέας ψάρι.
Το πρόβλημα στον νέο νόμο λοιπόν δεν είναι ότι αποτελεί αξιολόγηση όπως επικαλείται το Δ.Σ. της ΔΟΕ, αλλά αντίθετα ότι έχει μόνο γνωμοδοτικό χαρακτήρα και όχι καθοριστικό, όπως και ότι αντικαθιστά την δημοκρατική δυνατότητα επιλογής μεταξύ των υποψηφίων για το συγκεκριμένο σχολείο με την εκφορά γνώμης για το σύνολο των αιτούντων για οποιοδήποτε σχολείο της διεύθυνσης. Επίσης, η επιλογή να υπάρχει η δυνατότητα να δηλώνουν οι υποψήφιοι διευθυντές το σύνολο των σχολείων που ανήκουν σε μια διεύθυνση και κυρίως η δημιουργία πίνακα διευθυντών, ενέχει τον κίνδυνο να οδηγήσει στη δημιουργία «κλάδου» διευθυντών , πέρα , έξω και πάνω από τον Σύλλογο διδασκόντων.
Η ΔΟΕ όμως αντί να ασχοληθεί με όλα αυτά τα θέματα, καθώς και την ουσιαστικότερη συμμετοχή των εκπαιδευτικών του Συλλόγου Διδασκόντων κάνει ακριβώς το αντίθετο, δεν κάνει την παραμικρή πρόταση που θα ενίσχυε τον ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων, αλλά βρίσκει ως χρυσή ευκαιρία τις αδυναμίες του νόμου που σχετίζονται κυρίως με τον γνωμοδοτικό ρόλο του Συλλόγου Διδασκόντων να «ξεμπερδέψει» μια και καλή με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών στην διαδικασία επιλογής.
Η ερα-συνεργαζόμενοι έχοντας επίγνωση ότι η δημοκρατία στο σχολείο κατακτιέται και δε χαρίζεται, θεωρεί ότι η απεργία αποχή που αποφάσισε το Δ.Σ. της ΔΟΕ το μόνο που καταφέρνει είναι να θέσει τους Συλλόγους Διδασκόντων στο περιθώριο της όλης διαδικασίας, χωρίς να τους δίνεται έστω και κατ’ αυτόν τον τρόπο η δυνατότητα έκφρασης γνώμης. Ο κλάδος μέσα από τους Συλλόγους διδασκόντων και οι αιρετοί εκπρόσωποί του στα Συμβούλια Επιλογής, οφείλουν να αξιοποιήσουν έστω και αυτή την περιορισμένη δυνατότητα, διευρύνοντάς την με τρόπο που η γνωμοδοτική πρόταση των Συλλόγων να εκφραστεί στην κρίση των αιρετών για την επιλογή των διευθυντών. Η απαγόρευση της συμμετοχής των αναπληρωτών από την όλη διαδικασία πρέπει να αρθεί άμεσα.
Η ερα-συνεργαζόμενοι θα συνεχίσει αταλάντευτα να διεκδικεί οι εκπαιδευτικοί να έχουν καθοριστικό ρόλο και όχι μόνο γνωμοδοτικό στην επιλογή των διευθυντών των σχολικών μονάδων, θα διεκδικεί μαζί με όλους τους εκπαιδευτικούς έναν άλλο νόμο-πλαίσιο λειτουργίας, ρόλων και αρμοδιοτήτων στα σχολεία στην κατεύθυνση της ενίσχυσης του ρόλου του Συλλόγου Διδασκόντων.