Για τους 14.579 φετινούς υποψηφίους των ΕΠΑΛ που διαγωνίσθηκαν για μια θέση στα Πανεπιστήμια (16.039 οι περσινοί, μείωση 9%), δεν θα χυθούν τόνοι μελανιού, αφού δεν ανήκουν στην «αριστεία» και θεωρούνται από την ελληνική πολιτεία και την κεντρική εξουσία «τα παιδιά ενός κατώτερου θεού».
Και όμως οι φετινές βαθμολογίες αυτών των παιδιών προσφέρονται για ουσιαστικά
συμπεράσματα. Αποδεικνύουν εμπράκτως την αναβάθμιση του μορφωτικού τους
επιπέδου, συνέπεια της μεγάλης και φιλότιμής προσπάθειας που γίνεται εντός αυτών των
δημοσίων σχολείων της ΤΕΕ από τους εκπαιδευτικούς, κάτω από αντίξοες εκπαιδευτικές,
οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες.
Τα στοιχεία των φετινών επιδόσεων των μαθητών των ΕΠΑΛ φανερώνουν:
1. Βελτίωση στα Νέα Ελληνικά, με αποτέλεσμα το ποσοστό των επιδόσεων στη
βαθμολογική κλίμακα 10 έως 20 να αυξηθεί από 54,91% το 2021 σε 65,09% το 2022.
2. Βελτίωση στα Μαθηματικά, με αποτέλεσμα το ποσοστό των επιδόσεων στη
βαθμολογική κλίμακα 10 έως 20 να αυξηθεί από 37,36% το 2021 να αυξηθεί σε 41,67 το
2022.
Έτσι την πράξη οι μαθητές των ΕΠΑΛ με τις επιδόσεις τους σε αυτά τα δύο μαθήματα
γενικής παιδείας – στα οποία διαχρονικά εμφανίζουν τις μεγαλύτερες εγγενείς μαθησιακές
αδυναμίες – ακύρωσαν την κυβερνητική επιλογή του ΥΠΑΙ.Θ. μείωσης του αριθμού των
εισαγομένων από τα ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ μέσω της αύξησης των συντελεστών των Ν.
Ελληνικών και των Μαθηματικών από 1,5 σε 2,5.
Και δεν ήταν η μοναδική επιλογή της ηγεσίας του ΥΠΑΙ.Θ. μη στήριξης του θεσμού των
ΕΠΑΛ, αφού η κυβερνητική πλειοψηφία νομοθέτησε:
Τη μείωση των δαπανών για την Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση για
δεύτερη συνεχή χρονιά, μετά την περσινή μείωση κατά 33,38%.
Τις μετά το Γυμνάσιο Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης διάρκειας 2 ετών (Ε.Σ.Κ.),
με σκοπό να αποτελέσουν τον “κόφτη” των μαθητών της τωρινής Α ́ τάξης των ΕΠΑΛ, οι
οποίοι εξετάστηκαν για πρώτη φορά σε 7 μαθήματα μέσω της τράπεζας θεμάτων. Σχολές
που προβλέφθηκε να λειτουργούν με “εκπαιδευτές”, να ιδρύονται από ιδιώτες και να
παρέχουν μαθητεία άνευ αμοιβής σε 15χρονα παιδιά.
Το διαχωρισμό των ίδιων των ΕΠΑΛ με τη δημιουργία των «Προτύπων ΕΠΑΛ», τα
οποία προβλέπεται φέτος να φθάσουν τα 25 σε όλη τη χώρα.
Τη σκανδαλώδη υποστήριξη των ιδιωτικών ΙΕΚ και των Κολεγιαρχών.
Τον περιορισμό των θέσεων μαθητείας κατά 57%, τις λιγότερες που έχουν ποτέ
διατεθεί.
Και όμως σε πείσμα των καιρών, τα ΕΠΑΛ μέρα με τη μέρα κατοχυρώνονται στην κοινωνική
συνείδηση. Όχι μόνο γιατί οδηγούν σε πανεπιστημιακές σχολές, αλλά γιατί επιπροσθέτως
παρέχουν:
Πτυχίο Ειδικότητας για διέξοδο στην αγορά εργασίας.
Δυνατότητα Μαθητείας και κατάταξης στο επίπεδο 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων.
Συμμετοχή σε προγράμματα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ErasmusPro
έως 12 μήνες, με εκπαίδευση σε χώρους εργασίας χωρών της ΕΕ και πιο υψηλές αμοιβές
από τη Μαθητεία/Πρακτική Άσκηση στην Ελλάδα.
Παναγιώτης Α. Κατσούλης
Μαθηματικός – Καθηγητής Πληροφορικής
ΕΠΑΛ Μεσολογγίου