Με το πόδι πατημένο στο «γκάζι» για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν οδηγούς και κατόχους οχημάτων βρίσκονται τα στελέχη των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών.
Πριν από το 2019 η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει ένας νέος οδηγός το δίπλωμά του έφτανε τους έξι μήνες. Τέσσερα χρόνια μετά, με την προσωρινή άδεια οδήγησης, ένας νέος οδηγός που περνά επιτυχώς τις εξετάσεις οδηγεί νόμιμα σε δύο μόλις ημέρες. Αντίστοιχα, με τρία μόλις «κλικ» από τον υπολογιστή του, μπορεί κανείς να μεταβιβάζει το αυτοκίνητό του, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχει τονίσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι «η Ψηφιακή Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κάνει άλματα προόδου, μιλώντας με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Επέκταση
Στους επόμενους μήνες «σειρά παίρνουν» ψηφιακές υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που αφορούν τους επαγγελματίες. Μεταξύ αυτών, οι μεταβιβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων, ένας κλάδος σημαντικός για τη χώρα αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο το 2022 ταξινομήθηκαν περισσότερα από 140.000 οχήματα, καθώς και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ.
«Μέσω του ψηφιακού κράτους μετατρέπουμε εστίες γραφειοκρατίας και ταλαιπωρίας των πολιτών σε σύγχρονη απλοποιημένη σχέση κράτους – πολίτη», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Αυτό συνέβη, άλλωστε, και με το gov.gr wallet, το οποίο έκανε ευκολότερη τη ζωή 800.000 πολιτών που «κατέβασαν» σε αυτό το δίπλωμά τους. Σύμφωνα, με τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, «στόχος είναι στο wallet να προστεθούν σταδιακά όλα τα σημαντικά δημόσια έγγραφα του πολίτη, όπως πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, άδειες κυκλοφορίας οχημάτων κ.λπ.». Επίσης, με την ενοποίηση των e-pass, η διέλευση από τα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων με τη χρήση οποιουδήποτε από τους υφιστάμενους πομποδέκτες έγινε ευκολότερη από ποτέ.
Το 2019, όταν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών και Υποδομών συμφωνούσαν για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε διπλώματα οδήγησης και οχήματα, ήταν γνωστό το γραφειοκρατικό βάσανο χιλιάδων πολιτών. Καμία διαδικασία δεν διεκπεραιωνόταν ψηφιακά και στα γκισέ των περιφερειών γινόταν το αδιαχώρητο.
Η παραδοχή αυτή οδήγησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης να «τρέξουν» το έργο στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών. Ετσι, σήμερα, 40 μήνες μετά, περισσότεροι από 900.000 οδηγοί έχουν αξιοποιήσει τις σχετικές υπηρεσίες του gov.gr.
Μάλιστα, η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης ήταν το πρώτο έργο που υλοποιήθηκε τον Μάιο του 2020, ενάμιση μόλις μήνα μετά τη λειτουργία του gov.gr, και μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 560.000.
Η αλήθεια των αριθμών
Από τον Δεκέμβριο του 2020 το τοπίο για τους οδηγούς άλλαξε και οι αριθμοί αποτυπώνουν την πραγματικότητα:
- Περισσότεροι από 140.000 πολίτες έχουν αιτηθεί την ενημέρωση των στοιχείων τους στο μητρώο των αδειών οδήγησης για να χρησιμοποιούν το gov.gr wallet.
- Περισσότεροι από 48.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντικατάσταση και αντίγραφα αδειών οδήγησης.
- Περισσότεροι από 40.000 πολίτες έχουν αιτηθεί ανανέωση της άδειας οδήγησης.
- Περισσότεροι από 20.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας.
- Περισσότερες από 22.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις έχουν γίνει αξιοποιώντας και την υπηρεσία για τον υπολογισμό των τελών και την έκδοση κωδικών RF/QR για την πληρωμή τους μέσω e-banking.
- Περισσότερες από 2.000 αιτήσεις έχουν γίνει για την έκδοση, την ανανέωση και την αντικατάσταση της κάρτας Ψηφιακού Ταχογράφου.
- Οι κάτοχοι φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων προμηθεύονται άμεσα τα σήματα για την απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης και για την ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο της Αθήνας.
- Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εφαρμόζει πρώτη το νέο ψηφιοποιημένο σύστημα προγραμματισμού των εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών.
- Με το My Auto, κάθε ιδιοκτήτης με το πάτημα ενός κουμπιού έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας σχετικά με το όχημά του.
- Με το opencar.services.gov.gr παρέχονται ανοιχτά και δημόσια δεδομένα οχημάτων.
Οι παραπάνω διαδικασίες ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά και έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 350.000 πολίτες, ενώ τα μητρώα δεδομένων του Δημοσίου έπρεπε να «μιλήσουν» μεταξύ τους με πάνω από 25 διαλειτουργικότητες (web services).
ΤΙ ΕΠΕΤΑΙ
Στο… μικροσκόπιο η ταξινόμηση και η έκδοση νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας
Στα σκαριά βρίσκονται ήδη οι επόμενες ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός, στόχος είναι «η ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του κράτους μέσα στην επόμενη τετραετία».
Τα συναρμόδια υπουργεία και η ΑΑΔΕ προχωρούν στην απλούστευση και πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ταξινόμησης και έκδοσης νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα (νέα και μεταχειρισμένα) που εισάγονται στη χώρα. Ζητούμενο να μπει τέλος σε μια χρονοβόρα και δαπανηρή -σε χρήμα και ανθρώπινους πόρους- διαδικασία, για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, τις τελωνειακές Αρχές και τις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Το προσεχές διάστημα, επίσης, θα ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων για τους νέους οδηγούς με υψηλά επίπεδα ασφαλείας στην ταυτοποίηση των εξεταζομένων και «τράπεζα θεμάτων», όπως στις πανελλαδικές εξετάσεις.
«Τόνωση επιχειρηματικότητας»
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, σημειώνει: «Η ψηφιακή παροχή υπηρεσιών για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών θα τονώσει την επιχειρηματικότητα με τρόπο διαφανή και άμεσο».
Σημαντικό επόμενο project και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ. «Οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι από τις πιο συχνές διοικητικές πράξεις που εκτελούνται καθημερινά στα ΚΕΠ. Η ένταξή τους θα προσθέσει ένα επιπλέον κανάλι εξυπηρέτησης που θα αφορά ανθρώπους με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες», καταλήγει ο κ. Χριστόπουλος.
Με το πόδι πατημένο στο «γκάζι» για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν οδηγούς και κατόχους οχημάτων βρίσκονται τα στελέχη των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών.
Πριν από το 2019 η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει ένας νέος οδηγός το δίπλωμά του έφτανε τους έξι μήνες. Τέσσερα χρόνια μετά, με την προσωρινή άδεια οδήγησης, ένας νέος οδηγός που περνά επιτυχώς τις εξετάσεις οδηγεί νόμιμα σε δύο μόλις ημέρες. Αντίστοιχα, με τρία μόλις «κλικ» από τον υπολογιστή του, μπορεί κανείς να μεταβιβάζει το αυτοκίνητό του, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχει τονίσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι «η Ψηφιακή Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κάνει άλματα προόδου, μιλώντας με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Επέκταση
Στους επόμενους μήνες «σειρά παίρνουν» ψηφιακές υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που αφορούν τους επαγγελματίες. Μεταξύ αυτών, οι μεταβιβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων, ένας κλάδος σημαντικός για τη χώρα αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο το 2022 ταξινομήθηκαν περισσότερα από 140.000 οχήματα, καθώς και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ.
«Μέσω του ψηφιακού κράτους μετατρέπουμε εστίες γραφειοκρατίας και ταλαιπωρίας των πολιτών σε σύγχρονη απλοποιημένη σχέση κράτους – πολίτη», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Αυτό συνέβη, άλλωστε, και με το gov.gr wallet, το οποίο έκανε ευκολότερη τη ζωή 800.000 πολιτών που «κατέβασαν» σε αυτό το δίπλωμά τους. Σύμφωνα, με τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, «στόχος είναι στο wallet να προστεθούν σταδιακά όλα τα σημαντικά δημόσια έγγραφα του πολίτη, όπως πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, άδειες κυκλοφορίας οχημάτων κ.λπ.». Επίσης, με την ενοποίηση των e-pass, η διέλευση από τα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων με τη χρήση οποιουδήποτε από τους υφιστάμενους πομποδέκτες έγινε ευκολότερη από ποτέ.
Το 2019, όταν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών και Υποδομών συμφωνούσαν για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε διπλώματα οδήγησης και οχήματα, ήταν γνωστό το γραφειοκρατικό βάσανο χιλιάδων πολιτών. Καμία διαδικασία δεν διεκπεραιωνόταν ψηφιακά και στα γκισέ των περιφερειών γινόταν το αδιαχώρητο.
Η παραδοχή αυτή οδήγησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης να «τρέξουν» το έργο στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών. Ετσι, σήμερα, 40 μήνες μετά, περισσότεροι από 900.000 οδηγοί έχουν αξιοποιήσει τις σχετικές υπηρεσίες του gov.gr.
Μάλιστα, η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης ήταν το πρώτο έργο που υλοποιήθηκε τον Μάιο του 2020, ενάμιση μόλις μήνα μετά τη λειτουργία του gov.gr, και μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 560.000.
Η αλήθεια των αριθμών
Από τον Δεκέμβριο του 2020 το τοπίο για τους οδηγούς άλλαξε και οι αριθμοί αποτυπώνουν την πραγματικότητα:
- Περισσότεροι από 140.000 πολίτες έχουν αιτηθεί την ενημέρωση των στοιχείων τους στο μητρώο των αδειών οδήγησης για να χρησιμοποιούν το gov.gr wallet.
- Περισσότεροι από 48.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντικατάσταση και αντίγραφα αδειών οδήγησης.
- Περισσότεροι από 40.000 πολίτες έχουν αιτηθεί ανανέωση της άδειας οδήγησης.
- Περισσότεροι από 20.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας.
- Περισσότερες από 22.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις έχουν γίνει αξιοποιώντας και την υπηρεσία για τον υπολογισμό των τελών και την έκδοση κωδικών RF/QR για την πληρωμή τους μέσω e-banking.
- Περισσότερες από 2.000 αιτήσεις έχουν γίνει για την έκδοση, την ανανέωση και την αντικατάσταση της κάρτας Ψηφιακού Ταχογράφου.
- Οι κάτοχοι φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων προμηθεύονται άμεσα τα σήματα για την απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης και για την ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο της Αθήνας.
- Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εφαρμόζει πρώτη το νέο ψηφιοποιημένο σύστημα προγραμματισμού των εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών.
- Με το My Auto, κάθε ιδιοκτήτης με το πάτημα ενός κουμπιού έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας σχετικά με το όχημά του.
- Με το opencar.services.gov.gr παρέχονται ανοιχτά και δημόσια δεδομένα οχημάτων.
Οι παραπάνω διαδικασίες ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά και έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 350.000 πολίτες, ενώ τα μητρώα δεδομένων του Δημοσίου έπρεπε να «μιλήσουν» μεταξύ τους με πάνω από 25 διαλειτουργικότητες (web services).
ΤΙ ΕΠΕΤΑΙ
Στο… μικροσκόπιο η ταξινόμηση και η έκδοση νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας
Στα σκαριά βρίσκονται ήδη οι επόμενες ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός, στόχος είναι «η ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του κράτους μέσα στην επόμενη τετραετία».
Τα συναρμόδια υπουργεία και η ΑΑΔΕ προχωρούν στην απλούστευση και πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ταξινόμησης και έκδοσης νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα (νέα και μεταχειρισμένα) που εισάγονται στη χώρα. Ζητούμενο να μπει τέλος σε μια χρονοβόρα και δαπανηρή -σε χρήμα και ανθρώπινους πόρους- διαδικασία, για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, τις τελωνειακές Αρχές και τις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Το προσεχές διάστημα, επίσης, θα ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων για τους νέους οδηγούς με υψηλά επίπεδα ασφαλείας στην ταυτοποίηση των εξεταζομένων και «τράπεζα θεμάτων», όπως στις πανελλαδικές εξετάσεις.
«Τόνωση επιχειρηματικότητας»
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, σημειώνει: «Η ψηφιακή παροχή υπηρεσιών για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών θα τονώσει την επιχειρηματικότητα με τρόπο διαφανή και άμεσο».
Σημαντικό επόμενο project και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ. «Οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι από τις πιο συχνές διοικητικές πράξεις που εκτελούνται καθημερινά στα ΚΕΠ. Η ένταξή τους θα προσθέσει ένα επιπλέον κανάλι εξυπηρέτησης που θα αφορά ανθρώπους με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες», καταλήγει ο κ. Χριστόπουλος.
Με το πόδι πατημένο στο «γκάζι» για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν οδηγούς και κατόχους οχημάτων βρίσκονται τα στελέχη των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών.
Πριν από το 2019 η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει ένας νέος οδηγός το δίπλωμά του έφτανε τους έξι μήνες. Τέσσερα χρόνια μετά, με την προσωρινή άδεια οδήγησης, ένας νέος οδηγός που περνά επιτυχώς τις εξετάσεις οδηγεί νόμιμα σε δύο μόλις ημέρες. Αντίστοιχα, με τρία μόλις «κλικ» από τον υπολογιστή του, μπορεί κανείς να μεταβιβάζει το αυτοκίνητό του, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχει τονίσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι «η Ψηφιακή Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κάνει άλματα προόδου, μιλώντας με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Επέκταση
Στους επόμενους μήνες «σειρά παίρνουν» ψηφιακές υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που αφορούν τους επαγγελματίες. Μεταξύ αυτών, οι μεταβιβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων, ένας κλάδος σημαντικός για τη χώρα αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο το 2022 ταξινομήθηκαν περισσότερα από 140.000 οχήματα, καθώς και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ.
«Μέσω του ψηφιακού κράτους μετατρέπουμε εστίες γραφειοκρατίας και ταλαιπωρίας των πολιτών σε σύγχρονη απλοποιημένη σχέση κράτους – πολίτη», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Αυτό συνέβη, άλλωστε, και με το gov.gr wallet, το οποίο έκανε ευκολότερη τη ζωή 800.000 πολιτών που «κατέβασαν» σε αυτό το δίπλωμά τους. Σύμφωνα, με τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, «στόχος είναι στο wallet να προστεθούν σταδιακά όλα τα σημαντικά δημόσια έγγραφα του πολίτη, όπως πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, άδειες κυκλοφορίας οχημάτων κ.λπ.». Επίσης, με την ενοποίηση των e-pass, η διέλευση από τα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων με τη χρήση οποιουδήποτε από τους υφιστάμενους πομποδέκτες έγινε ευκολότερη από ποτέ.
Το 2019, όταν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών και Υποδομών συμφωνούσαν για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε διπλώματα οδήγησης και οχήματα, ήταν γνωστό το γραφειοκρατικό βάσανο χιλιάδων πολιτών. Καμία διαδικασία δεν διεκπεραιωνόταν ψηφιακά και στα γκισέ των περιφερειών γινόταν το αδιαχώρητο.
Η παραδοχή αυτή οδήγησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης να «τρέξουν» το έργο στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών. Ετσι, σήμερα, 40 μήνες μετά, περισσότεροι από 900.000 οδηγοί έχουν αξιοποιήσει τις σχετικές υπηρεσίες του gov.gr.
Μάλιστα, η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης ήταν το πρώτο έργο που υλοποιήθηκε τον Μάιο του 2020, ενάμιση μόλις μήνα μετά τη λειτουργία του gov.gr, και μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 560.000.
Η αλήθεια των αριθμών
Από τον Δεκέμβριο του 2020 το τοπίο για τους οδηγούς άλλαξε και οι αριθμοί αποτυπώνουν την πραγματικότητα:
- Περισσότεροι από 140.000 πολίτες έχουν αιτηθεί την ενημέρωση των στοιχείων τους στο μητρώο των αδειών οδήγησης για να χρησιμοποιούν το gov.gr wallet.
- Περισσότεροι από 48.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντικατάσταση και αντίγραφα αδειών οδήγησης.
- Περισσότεροι από 40.000 πολίτες έχουν αιτηθεί ανανέωση της άδειας οδήγησης.
- Περισσότεροι από 20.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας.
- Περισσότερες από 22.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις έχουν γίνει αξιοποιώντας και την υπηρεσία για τον υπολογισμό των τελών και την έκδοση κωδικών RF/QR για την πληρωμή τους μέσω e-banking.
- Περισσότερες από 2.000 αιτήσεις έχουν γίνει για την έκδοση, την ανανέωση και την αντικατάσταση της κάρτας Ψηφιακού Ταχογράφου.
- Οι κάτοχοι φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων προμηθεύονται άμεσα τα σήματα για την απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης και για την ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο της Αθήνας.
- Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εφαρμόζει πρώτη το νέο ψηφιοποιημένο σύστημα προγραμματισμού των εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών.
- Με το My Auto, κάθε ιδιοκτήτης με το πάτημα ενός κουμπιού έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας σχετικά με το όχημά του.
- Με το opencar.services.gov.gr παρέχονται ανοιχτά και δημόσια δεδομένα οχημάτων.
Οι παραπάνω διαδικασίες ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά και έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 350.000 πολίτες, ενώ τα μητρώα δεδομένων του Δημοσίου έπρεπε να «μιλήσουν» μεταξύ τους με πάνω από 25 διαλειτουργικότητες (web services).
ΤΙ ΕΠΕΤΑΙ
Στο… μικροσκόπιο η ταξινόμηση και η έκδοση νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας
Στα σκαριά βρίσκονται ήδη οι επόμενες ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός, στόχος είναι «η ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του κράτους μέσα στην επόμενη τετραετία».
Τα συναρμόδια υπουργεία και η ΑΑΔΕ προχωρούν στην απλούστευση και πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ταξινόμησης και έκδοσης νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα (νέα και μεταχειρισμένα) που εισάγονται στη χώρα. Ζητούμενο να μπει τέλος σε μια χρονοβόρα και δαπανηρή -σε χρήμα και ανθρώπινους πόρους- διαδικασία, για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, τις τελωνειακές Αρχές και τις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Το προσεχές διάστημα, επίσης, θα ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων για τους νέους οδηγούς με υψηλά επίπεδα ασφαλείας στην ταυτοποίηση των εξεταζομένων και «τράπεζα θεμάτων», όπως στις πανελλαδικές εξετάσεις.
«Τόνωση επιχειρηματικότητας»
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, σημειώνει: «Η ψηφιακή παροχή υπηρεσιών για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών θα τονώσει την επιχειρηματικότητα με τρόπο διαφανή και άμεσο».
Σημαντικό επόμενο project και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ. «Οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι από τις πιο συχνές διοικητικές πράξεις που εκτελούνται καθημερινά στα ΚΕΠ. Η ένταξή τους θα προσθέσει ένα επιπλέον κανάλι εξυπηρέτησης που θα αφορά ανθρώπους με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες», καταλήγει ο κ. Χριστόπουλος.
Με το πόδι πατημένο στο «γκάζι» για την ψηφιοποίηση και την απλούστευση των διαδικασιών που αφορούν οδηγούς και κατόχους οχημάτων βρίσκονται τα στελέχη των υπουργείων Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών.
Πριν από το 2019 η μέση διάρκεια αναμονής για να πάρει ένας νέος οδηγός το δίπλωμά του έφτανε τους έξι μήνες. Τέσσερα χρόνια μετά, με την προσωρινή άδεια οδήγησης, ένας νέος οδηγός που περνά επιτυχώς τις εξετάσεις οδηγεί νόμιμα σε δύο μόλις ημέρες. Αντίστοιχα, με τρία μόλις «κλικ» από τον υπολογιστή του, μπορεί κανείς να μεταβιβάζει το αυτοκίνητό του, επιβεβαιώνοντας αυτό που έχει τονίσει ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, ότι «η Ψηφιακή Ελλάδα έχει τη δυνατότητα να κάνει άλματα προόδου, μιλώντας με πράξεις και μετρήσιμα αποτελέσματα».
Επέκταση
Στους επόμενους μήνες «σειρά παίρνουν» ψηφιακές υπηρεσίες του κλάδου των μεταφορών που αφορούν τους επαγγελματίες. Μεταξύ αυτών, οι μεταβιβάσεις επαγγελματικών οχημάτων, η νέα πλατφόρμα για τις ταξινομήσεις οχημάτων, ένας κλάδος σημαντικός για τη χώρα αν σκεφθεί κανείς ότι μόνο το 2022 ταξινομήθηκαν περισσότερα από 140.000 οχήματα, καθώς και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ.
«Μέσω του ψηφιακού κράτους μετατρέπουμε εστίες γραφειοκρατίας και ταλαιπωρίας των πολιτών σε σύγχρονη απλοποιημένη σχέση κράτους – πολίτη», αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο υπουργός Επικρατείας, αρμόδιος για θέματα Μεταφορών, Γιώργος Γεραπετρίτης.
Αυτό συνέβη, άλλωστε, και με το gov.gr wallet, το οποίο έκανε ευκολότερη τη ζωή 800.000 πολιτών που «κατέβασαν» σε αυτό το δίπλωμά τους. Σύμφωνα, με τον υπουργό Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκο Πιερρακάκη, «στόχος είναι στο wallet να προστεθούν σταδιακά όλα τα σημαντικά δημόσια έγγραφα του πολίτη, όπως πιστοποιητικά, ληξιαρχικές πράξεις, άδειες κυκλοφορίας οχημάτων κ.λπ.». Επίσης, με την ενοποίηση των e-pass, η διέλευση από τα διόδια όλων των αυτοκινητοδρόμων με τη χρήση οποιουδήποτε από τους υφιστάμενους πομποδέκτες έγινε ευκολότερη από ποτέ.
Το 2019, όταν τα υπουργεία Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Μεταφορών και Υποδομών συμφωνούσαν για τον ψηφιακό μετασχηματισμό σε διπλώματα οδήγησης και οχήματα, ήταν γνωστό το γραφειοκρατικό βάσανο χιλιάδων πολιτών. Καμία διαδικασία δεν διεκπεραιωνόταν ψηφιακά και στα γκισέ των περιφερειών γινόταν το αδιαχώρητο.
Η παραδοχή αυτή οδήγησε τα στελέχη της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης να «τρέξουν» το έργο στο πλαίσιο του Εθνικού Προγράμματος Απλούστευσης Διαδικασιών. Ετσι, σήμερα, 40 μήνες μετά, περισσότεροι από 900.000 οδηγοί έχουν αξιοποιήσει τις σχετικές υπηρεσίες του gov.gr.
Μάλιστα, η ψηφιοποίηση της προσωρινής άδειας οδήγησης ήταν το πρώτο έργο που υλοποιήθηκε τον Μάιο του 2020, ενάμιση μόλις μήνα μετά τη λειτουργία του gov.gr, και μέχρι σήμερα έχουν εκδοθεί πάνω από 560.000.
Η αλήθεια των αριθμών
Από τον Δεκέμβριο του 2020 το τοπίο για τους οδηγούς άλλαξε και οι αριθμοί αποτυπώνουν την πραγματικότητα:
- Περισσότεροι από 140.000 πολίτες έχουν αιτηθεί την ενημέρωση των στοιχείων τους στο μητρώο των αδειών οδήγησης για να χρησιμοποιούν το gov.gr wallet.
- Περισσότεροι από 48.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντικατάσταση και αντίγραφα αδειών οδήγησης.
- Περισσότεροι από 40.000 πολίτες έχουν αιτηθεί ανανέωση της άδειας οδήγησης.
- Περισσότεροι από 20.000 πολίτες έχουν αιτηθεί αντίγραφο άδειας κυκλοφορίας.
- Περισσότερες από 22.000 ψηφιακές μεταβιβάσεις έχουν γίνει αξιοποιώντας και την υπηρεσία για τον υπολογισμό των τελών και την έκδοση κωδικών RF/QR για την πληρωμή τους μέσω e-banking.
- Περισσότερες από 2.000 αιτήσεις έχουν γίνει για την έκδοση, την ανανέωση και την αντικατάσταση της κάρτας Ψηφιακού Ταχογράφου.
- Οι κάτοχοι φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων προμηθεύονται άμεσα τα σήματα για την απαλλαγή από το τέλος στάθμευσης και για την ελεύθερη κυκλοφορία στον Δακτύλιο της Αθήνας.
- Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας εφαρμόζει πρώτη το νέο ψηφιοποιημένο σύστημα προγραμματισμού των εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών.
- Με το My Auto, κάθε ιδιοκτήτης με το πάτημα ενός κουμπιού έχει πρόσβαση στο σύνολο της πληροφορίας σχετικά με το όχημά του.
- Με το opencar.services.gov.gr παρέχονται ανοιχτά και δημόσια δεδομένα οχημάτων.
Οι παραπάνω διαδικασίες ολοκληρώνονται σε λίγα λεπτά και έχουν ήδη χρησιμοποιηθεί από περισσότερους από 350.000 πολίτες, ενώ τα μητρώα δεδομένων του Δημοσίου έπρεπε να «μιλήσουν» μεταξύ τους με πάνω από 25 διαλειτουργικότητες (web services).
ΤΙ ΕΠΕΤΑΙ
Στο… μικροσκόπιο η ταξινόμηση και η έκδοση νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας
Στα σκαριά βρίσκονται ήδη οι επόμενες ψηφιακές υπηρεσίες, καθώς, όπως έχει δηλώσει ο πρωθυπουργός, στόχος είναι «η ψηφιοποίηση όλων των υπηρεσιών του κράτους μέσα στην επόμενη τετραετία».
Τα συναρμόδια υπουργεία και η ΑΑΔΕ προχωρούν στην απλούστευση και πλήρη ψηφιοποίηση της διαδικασίας ταξινόμησης και έκδοσης νέων αδειών και πινακίδων κυκλοφορίας για όλα τα οχήματα (νέα και μεταχειρισμένα) που εισάγονται στη χώρα. Ζητούμενο να μπει τέλος σε μια χρονοβόρα και δαπανηρή -σε χρήμα και ανθρώπινους πόρους- διαδικασία, για τις επιχειρήσεις, τους πολίτες, τις τελωνειακές Αρχές και τις Διευθύνσεις Μεταφορών των περιφερειών.
Το προσεχές διάστημα, επίσης, θα ξεκινήσει η υλοποίηση του νέου πληροφοριακού συστήματος θεωρητικών εξετάσεων για τους νέους οδηγούς με υψηλά επίπεδα ασφαλείας στην ταυτοποίηση των εξεταζομένων και «τράπεζα θεμάτων», όπως στις πανελλαδικές εξετάσεις.
«Τόνωση επιχειρηματικότητας»
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο γενικός γραμματέας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευσης Διαδικασιών, Λεωνίδας Χριστόπουλος, σημειώνει: «Η ψηφιακή παροχή υπηρεσιών για τους επαγγελματίες στον τομέα των μεταφορών θα τονώσει την επιχειρηματικότητα με τρόπο διαφανή και άμεσο».
Σημαντικό επόμενο project και η ένταξη των απλουστευμένων και ψηφιοποιημένων διαδικασιών στα ΚΕΠ. «Οι συγκεκριμένες διαδικασίες είναι από τις πιο συχνές διοικητικές πράξεις που εκτελούνται καθημερινά στα ΚΕΠ. Η ένταξή τους θα προσθέσει ένα επιπλέον κανάλι εξυπηρέτησης που θα αφορά ανθρώπους με περιορισμένες ψηφιακές δεξιότητες», καταλήγει ο κ. Χριστόπουλος.