Διήμερη εκδρομή διοργανώνει ο Πολιτιστικός και Μορφωτικός Σύλλογος «Το Αιτωλικό», με προορισμό την πανέμορφη Θεσσαλονίκη, προσκυνηματική επίσκεψη στον τάφο του Αγ. Παίσιου και στο Μουσείο των Βασιλικών Τάφων στην Βεργίνα. Η εκδρομή θα γίνει το διήμερο 30 Νοεμβρίου και 1 Δεκεμβρίου. Τιμή: 105 ευρώ σε δίκλινο/τρίκλινο- (Διαφορά μονόκλινου 42 ευρώ). Η διαμονή θα γίνει σε ξενοδοχείο 4* στο κέντρο της Θεσσαλονίκης (Εγνατία).
Κρατήσεις θέσεων με προκαταβολή 50 ευρώ, έως 10 Νοεμβρίου. Εξόφληση έως 20 Νοεμβρίου.
Δήλωση Συμμετοχής: Τηλ. 6970882830 και 6972812941.
Πρόγραμμα Εκδρομής
1η ημέρα: Μεσολόγγι – Αιτωλικό – Θεσσαλονίκη
Συγκέντρωση εκδρομέων και αναχωρήση 6.30 π.μ. από Μεσολόγγι και 6.50 π.μ. από Αιτωλικό. Προορισμός μας η Κεντρική Μακεδονία, μέσω της Ιόνιας Οδού. Πρώτη μας στάση -μετά από περίπου 2 ώρες- (σύντομη) για καφέ έξω από τα Γιάννενα και συνεχίζουμε από την Εγνατία Οδό με ενδιάμεσες σύντομες στάσεις προς την μαγευτική Θεσσαλονίκη. Μια πόλη μνημείο που συνδυάζει με εντυπωσιακό τρόπο, την αρχαία ελληνική, την ρωμαική και την βυζαντινή περίοδο. Θεωρείται μία από τα πιο σημαντικότερες μητροπόλεις των Βαλκανίων ενώ τα μνημεία της συμπεριλαμβάνεται στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς, της UNESCO.
Άφιξη στο Ξενοδοχείο μας, τακτοποίηση, ελεύθερος χρόνος.
2η ημέρα: Θεσσαλονίκη – Μονή Θεολόγου/Τάφος Αγ. Παισίου – Βεργίνα – Αιτωλικό/Μεσολόγγι
Πρωινό και αναχώρηση από το ξενοδοχείο μας.
Αναχώρηση από την Θεσσαλονίκη με προορισμό την Σουρωτή Χαλκιδικής και στην Μονή Ιωάννη του Θεολόγου όπου βρίσκεται ο Τάφος του Αγίου Παισίου / Προσκύνημα. Αφήνοντας πίσω μας το νομό Ημαθίας και επιστρέφοντας στη βάση μας πια, θα κάνουμε ενδιάμεσες στάσεις για καφέ κτλ.
Προτεινόμενα σημεία περιήγησης στην πόλη:
Αγιος Δημήτριος
Η εκκλησία του Αγίου Δημητρίου είναι ένα από τα πιο δημοφιλή αξιοθέατα στη Θεσσαλονίκη. Μεγάλος αριθμός επισκεπτών καταφθάνει στην πόλη για να προσκυνήσει στο ναό. Ο Άγιος Δημήτριος είναι ο πολιούχος της Θεσσαλονίκης και για αυτό η 26η Οκτωβρίου είναι αργία για την πόλη. Η εκκλησία είναι πεντάκλιτη βασιλική ελληνιστικού τύπου αλλά με αρκετά ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Το πρώτο προσευχητάριο στον τόπο που μαρτύρησε ο Άγιος Δημήτριος κατασκευάστηκε το 313 μ.Χ. Ακολούθησε μία τρίκλιτη βασιλική τον 5ο αιώνα, που κάηκε τον 7ο αιώνα και στη θέση της χτίστηκε η πεντάκλιτη βασιλική, που και αυτή κάηκε σχεδόν ολοσχερώς το 1917.
Η σημερινή μορφή της εκκλησίας είναι έπειτα από τις αναστηλώσεις του 1948. Μέσα στο ναό φυλάσσονται τα οστά του Αγίου ενώ μπορείτε να θαυμάσετε τα έντεκα ψηφιδωτά που έχουν απομείνει από το διάστημα 5ος-9ος αιώνας και να επισκεφθείτε την Κρύπτη κάτω από τον Ναό.
Αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα
Η Αψίδα του Γαλερίου ή Καμάρα όπως είναι ευρέως γνωστή είναι ένα από τα σημεία κατατεθέν της Θεσσαλονίκης. Αποτελεί σημείο συνάντησης τόσο για τους ντόπιους όσο και για τους επισκέπτες της. Είναι κτίσμα της Ρωμαϊκής Τετραρχίας του 4ου αιώνα και ήταν μέρος μιας στεγασμένης στοάς. Κατασκευάστηκε το 305 μ.Χ. από τον Ρωμαίο Αυτοκράτορα Γαλέριο, μετά τη νίκη του κατά των Περσών.
Έχει ύψος 12,5μ. και πλάτος 9,7μ. (η μικρή καμάρα έχει ύψος 6,5μ. και πλάτος 4,85μ.). Εντυπωσιακά είναι τα ανάγλυφα του που εκτός από διακοσμητική χρήση έχουν και αφηγηματική σημασία, με πλήθος αναπαραστάσεων και μορφών.
Ροτόντα
Η Ροτόντα ή αλλιώς εκκλησία του Αγίου Γεωργίου είναι ένα θολωτό κυκλικό κτίσμα του 4ου αιώνα. Η κυκλική της κατασκευή θυμίζει την τεχνοτροπία του Πάνθεον της Ρώμης. Έχει ύψος 29,8μ. και εσωτερική διάμετρο 24,5μ. Αποτελούσε τμήμα του ανακτορικού συγκροτήματος του Γαλερίου και συνδεόταν με την Αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα).
Αψίδα του Γαλερίου (Καμάρα).
Η αρχιτεκτονική της είναι πραγματικά εντυπωσιακή, είναι κατασκευασμένη από λίθους, κεραμικό κονίαμα και πλίνθους. Από το 1988 ανήκει στην Παγκόσμια Κληρονομιά της UNESCO. Δεν είναι γνωστή η αρχική της κατασκευή, υποθέτονται διάφορες χρήσεις όπως ότι μπορεί να προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλερίου, κάτι το οποίο τελικά δεν πραγματοποιήθηκε. Μετά την επικράτηση του Χριστιανισμού το κτίσμα μετατράπηκε σε χριστιανικό ναό.
Την ονομασία Άγιος Γεώργιος την πήρε πολύ αργότερα, από το παρεκκλήσι που βρίσκεται απέναντι από τη δυτική πύλη. Στην περίοδο 1523 με 1590 ήταν η Μητρόπολη της Θεσσαλονίκης και ύστερα μετατράπηκε σε τζαμί με την ονομασία Χορτατζή Σουλεϊμάν Εφέντη Τζαμί. Μάλιστα ο μιναρές της είναι ο μοναδικός που έχει διασωθεί στην πόλη. Η ονομασία Ροτόντα προέκυψε τον 18ο αιώνα από Ευρωπαίους περιηγητές λόγω της κυκλικής της μορφής.
Πλατεία Αριστοτέλους
Η Πλατεία Αριστοτέλους είναι ένα από τα πιο δημοφιλή και πιο κεντρικά σημεία της Θεσσαλονίκης. Εκτείνεται σχεδόν από την οδό Μητροπόλεως μέχρι την παραλία, στη λεωφόρο Νίκης και είναι η κατάληξη της οδού Αριστοτέλους που ξεκινάει από την Εγνατία. Τόσο η Πλατεία όσο και ο πεζοδρομημένος δρόμος είναι από τα πιο εντυπωσιακά σημεία στη Θεσσαλονίκη, ειδικά το βράδυ που φωτίζονται αλλά και τα Χριστούγεννα.
Η Πλατεία σχεδιάστηκε το 1917 από τον Ερνέστ Εμπράρ, μετά την Μεγάλη Πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης, με πλάνο να ονομαστεί Πλατεία Μεγάλου Αλεξάνδρου και να φιλοξενεί ένα άγαλμα του Αλεξάνδρου. Τελικά η οριστική διαμόρφωση ήρθε στη δεκαετία του 1960.
Η πλατεία και η οδός Αριστοτέλους φιλοξενούν καταστήματα, βιβλιοπωλεία, υπηρεσίες, εστιατόρια, μπαρ, καφέ και φυσικά μερικά από τα πιο εκθαμβωτικά ξενοδοχεία της πόλης, όπως το Ηλέκτρα Παλάς.
Λευκός Πύργος
Ο Λευκός Πύργος είναι το ορόσημο της Θεσσαλονίκης. Στέκει στην παραλία της πόλης από τον 15ο αιώνα. Στη θέση του υπήρχε ένας παλαιότερος πύργος που μαζί με άλλους δύο πύργους αποτελούσαν την βυζαντινή οχύρωση της πόλης. Η χρήση του πύργου πέρασε από διάφορα στάδια, από φύλαξη των αρχαιοτήτων, μέχρι φυλακή και τόπο σφαγής.
Η ονομασία του επίσης έχει αλλάξει αρκετές φορές, όπως Πύργος του Λεόντος, Πύργος Καλαμαριάς, Πύργος Γενιτσάρων, Πύργος Αίματος. Η ονομασία Λευκός Πύργος προέκυψε ύστερα από την εντολή του σουλτάνου Αβδούλ Χαμίτ Β’ για να ασπριστεί για να καταργηθεί η ονομασία Πύργος του Αίματος. Μία άλλη εκδοχή είναι ότι ασβεστώθηκε από τον Εβραίο κατάδικο Ναθάν Γκουελεντί με αντάλλαγμα την ελευθερία του.
Ο Λευκός Πύργος έχει ύψος 33,90μ. και διάμετρο 21,70μ. και αποτελείται από το ισόγειο και έξι ορόφους. Είναι χτισμένος από πέτρα και ουσιαστικά αποτελείται από δύο κυλίνδρους, έναν εξωτερικό και έναν εσωτερικό, με τον εσωτερικό να είναι έναν όροφο ψηλότερος. Έτσι δημιουργείται το μπαλκόνι που προσφέρει θέα στην πόλη και τον Όλυμπο. Ανάμεσα στους δύο κυλίνδρους υπάρχουν 92 σκαλιά.
Επίσης μπορείτε να επισκεφθείτε πολλές σημαντικές βυζαντινές Εκκλησίες στο κέντρο της πόλης:
Eκκλησία Χαλκέων – Ανάμεσα στην Πλατεία Αριστοτέλους και τη Ρωμαϊκή Αγορά βρίσκεται η Παναγία Χαλκέων. Μία εκκλησία χτισμένη το 1028 μ.Χ., στο τέλος της Ρωμαϊκής Χαλκευτικής στοάς, από την οποία πήρε και το όνομά της. Είναι χτισμένη σε ρυθμό εγγεγραμμένου σταυροειδούς τρουλαίου ναού. Διαθέτει τέσσερις στήλες και τρεις τρούλους, με τον έναν να είναι ο κεντρικός. Στο εσωτερικό θα δείτε τις όμορφες νωπογραφίες και τα σκαλιστά μάρμαρα. Κατά την Οθωμανική περίοδο μετατράπηκε σε τζαμί με το όνομα Καζαντζηλάρ Τζαμί, δηλαδή τζαμί των Καζαντζήδων (χαλκέων/χαλκωματάδων).
Παναγίας Αχειροποίητος – Η εκκλησία της Παναγίας Αχειροποίητος είναι ίσως η πιο εντυπωσιακή σωζόμενη παλαιοχριστιανική βασιλική στην Ελλάδα. Βρίσκεται κοντά στην Παναγία Χαλκέων και το Μπέη Χαμάμ, στην οδό Αγίας Σοφίας επί Εγνατίας. Χτίστηκε ανάμεσα στο 450 και το 475 και σώζεται στην ίδια μορφή μέχρι και σήμερα. Είναι κατασκευασμένη σύμφωνα με την αρχιτεκτονική παλαιοχριστιανικής τρίκλιτης ξυλόστεγης βασιλικής με υπερώα, πάνω στα ερείπια ρωμαϊκού λουτρού.
Ο ναός διαιρείται σε τρία κλίτη από δύο κιονοστοιχίες, που αποτελούνται από 12 κίονες η καθεμία. Είναι πραγματικά εντυπωσιακή τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά και ανήκει στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Αγίας Σοφίας – Η εκκλησία της Αγίας Σοφίας είναι μία από τις πιο σημαντικές εκκλησίες στη Θεσσαλονίκη. Είναι βασιλικής μετά τρούλου και η πρώτη κατασκευή της χρονολογείται από τον 7ο αιώνα. Γνώρισε πολλές καταστροφές και αποκαταστήσεις, με τις τελευταίες να ολοκληρώνονται το 1980. Διακοσμείται από σπουδαίες τοιχογραφίες , με τις περισσότερες να χρονολογούνται από τον 11ο αιώνα.
Χρησιμοποιήθηκε ως καθεδρικός ναός κατά την 4η Σταυροφορία ενώ κατά την Οθωμανική περίοδο μετατράπηκε σε τζαμί. Αποτελεί ένα από τα σπουδαιότερα μνημεία στη Θεσσαλονίκη και συγκαταλέγεται στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.
Ενδιαφέροντα επίσης τοπόσημα στο κέντρο της πόλης είναι η Ρωμαική Αγορά, το Ανάκτορο του Γαλερίου, η Αγορά Μοδιάνο, το Αρχαιολογικό Μουσείο και το Βυζαντινό Μουσείο, το οποίο είναι ένα από τα σημαντικότερα Μουσεία παγκοσμίως στο είδος του.
Η Ιερά Μονή (Ησυχαστήριο) του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου βρίσκεται στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης και υπάγεται στην Ιερά Μητρόπολη Κασσανδρείας. Είναι γυναικεία μονή και ιδρύθηκε το 1967.
Πνευματικός καθοδηγητής της Μονής υπήρξε ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης. Το καλοκαίρι του 1966, λόγω επιδείνωσης της κατάσταση της υγείας του, ο Γέροντας Παΐσιος πήγε στην Θεσσαλονίκη για εξετάσεις, οι οποίες έδειξαν ότι έπρεπε να χειρουργηθεί στους πνεύμονες και εισήχθη στο Κέντρο Νοσημάτων Θώρακος Βορείου Ελλάδος (σήμερα Νοσοκομείο Παπανικολάου). Τότε τον γνώρισαν κάποιες νέες κοπέλες, οι οποίες ήθελαν από χρόνια να ιδρύσουν Μοναστήρι, αλλά συναντούσαν δυσκολίες. Στις αρχές του 1967, με την ευλογία του Μητροπολίτη Κασσανδρείας Συνεσίου, η μοναστηριακή αδελφότητα αγόρασε 8 στρέμματα γης και έκτισε 20 μικρά κελιά και ένα εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Ιωάννη τον Θεολόγο -ένα σταυροειδή ναό με τρούλο- που ήταν το Καθολικό μέχρι το 1991. Τον Οκτώβριο του 1967 εγκαταστάθηκε στο μοναστήρι ο γέροντας Παΐσιος, που έγινε πνευματικός του οδηγός μέχρι τον θάνατό του, το 1994.
Το 1972, το Κοινόβιο αναγνωρίσθηκε με την επωνυμία «Ιερόν Γυναικείον Ησυχαστήριον ο Απόστολος και Ευαγγελιστής Ιωάννης ο Θεολόγος».
Στο Ησυχαστήριο άφησε την τελευταία του πνοή στις 12 Ιουλίου 1994 ο Γέροντας Παΐσιος, την αγιοκατάταξη του οποίου αποφάσισε το Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως στις 13 Ιανουαρίου 2015. Το λιτό μνήμα του Αγίου Παϊσίου του Αγιορείτη, που βρίσκεται στον προαύλιο χώρο, επισκέπτονται χιλιάδες πιστοί Χριστιανοί από όλο τον κόσμο για να προσκυνήσουν την χάρη του.
Επόμενος σταθμός μας η επιβλητική πρωτεύσα της Αρχαίας Μακεδονίας, οι Αιγές, η οποία βρίσκεται στο σημερινή Βεργίνα και έγινε παγκοσμίως γνωστή το 1977, όταν η πανεπιστημιακή ανασκαφή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, υπό τον καθηγητή αρχαιολογίας Μανόλη Ανδρόνικο και τους συνεργάτες του, ανακάλυψε τους τόπους ταφής των Μακεδόνων βασιλέων και ανάμεσα στους άλλους τάφους και ένα ταφικό μνημείο που, σύμφωνα με την επιχειρηματολογία του Ανδρόνικου, ήταν του βασιλιά Φιλίππου Β΄, πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου.
Μεγάλος αριθμός κτερισμάτων, που είναι έργα τέχνης, πολλά από τα οποία από χρυσό, όπως η περίφημη λάρνακα με τα αποτεφρωμένα απομεινάρια του Φιλίππου Β΄, που φέρει τον δεκαεξάκτινο ήλιο (ή αστέρι)-σύμβολο της μακεδονικής δυναστείας, η μικρότερη λάρνακα με το δωδεκάκτινο αστέρι και τα στεφάνια από φύλλα και καρπούς βελανιδιάς.
Όλα τα ευρήματα βρίσκονται μέσα στο μουσείο, το οποίο εγκαινιάσθηκε το 1993 και το οποίο κατασκευάστηκε με τέτοιο τρόπο, ώστε να εγκιβωτίσει τα ταφικά κτίσματα προστατεύοντάς τα, να αναδεικνύει τα εκθέματα και να δείχνει την επανεπιχωματωμένη τούμπα, όπως ήταν πριν από τις ανασκαφές. Μέσα υπάρχουν τέσσερεις τάφοι και ένα μικρό ιερό, το Ηρώον. Οι δύο σπουδαιότεροι τάφοι, του Φιλίππου Β΄ και του Αλεξάνδρου Δ΄, δεν ήταν συλημένοι και περιείχαν τους κύριους θησαυρούς του μουσείου.
Ο τάφος του Φιλίππου Β΄ (Τάφος II), που χωριζόταν σε δύο θαλάμους (στον κύριο θάλαμο βρέθηκαν τα οστά του αποτεφρωμένου νεκρού βασιλιά και στον προθάλαμο τα οστά μιας αποτεφρωμένης νεκρής γυναίκας), περιείχε τα πολυτιμότερα ευρήματα. Η δωρικού ρυθμού πρόσοψη του θολωτού ταφικού κτίσματος φέρει δύο ζωφόρους. Μια δωρική με τρίγλυφα και μετόπες και πάνω από αυτήν μια ιωνική με αρκετά μεγαλύτερο ύψος• η ζωφόρος αυτή κοσμείται με μια τοιχογραφία που, παρά την κακή κατάσταση στην οποία αποκαλύφθηκε, θεωρείται ιδιαίτερα σημαντική. Πρόκειται για μια ζωγραφική παράσταση με θέμα ένα ομαδικό κυνήγι και δηλώνει ίσως την αγαπημένη ασχολία του νεκρού που ετάφη εκεί.
Ο ελαφρώς μικρότερος Τάφος ΙΙΙ, που αποδίδεται στον Αλέξανδρο τον Δ΄ και στον κύριο θάλαμο του οποίου βρέθηκαν τα οστά του αποτεφρωμένου νεκρού εφήβου, απέδωσε επίσης σημαντικά ευρήματα, ενώ μια στενή ζωφόρος, που απεικόνιζε αρματοδρομία, στόλιζε τους τοίχους του τάφου.
Ο λεγόμενος τάφος της Περσεφόνης, στους τοίχους του οποίου βρέθηκε μια θαυμάσια τοιχογραφία με θέμα την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Άδη, και ο τέταρτος τάφος, που είχε μια εντυπωσιακή είσοδο με τέσσερεις δωρικούς κίονες και πιστεύεται ότι ανήκε στον βασιλιά Αντίγονο Β΄ Γονατά, βρέθηκαν άγρια συλημένοι και δεν απέδωσαν σημαντικά ευρήματα, αν και πρόκειται επίσης για μνημειώδη έργα της μακεδονικής ταφικής αρχιτεκτονικής.
Επίσκεψη στο Μουσείο – προαιρετικό γεύμα / καφές.
Περισσότερες Πληροφορίες
Σημείο Συνάντησης: Στις 06.30 π.μ. το Σάββατο 2/3 συγκέντρωση στον Σταθμό Λεωφορείων στο Μεσολόγγι. Το πούλμαν στην συνέχεια θα περάσει από το Αιτωλικό (Σταθμό λεωφορείων) αναχώρηση 06.50 π.μ.
Προετοιμασία των αποσκευών σας
Συνιστούμε να πάρετε μαζί σας άνετα ρούχα και παπούτσια και φυσικά πανωφόρι και ομπρέλα σε περίπτωση βροχής.
Γενικές οδηγίες
- Έχετε πάντα μαζί σας την ταυτότητά σας.
- Πριν από κάθε απομάκρυνση μιας να ελέγχετε σχολαστικά τα προσωπικά σας αντικείμενα για αποφυγή προσωπικής ταλαιπωρίας αλλά και των συνεκδρομέων σας για πράγματα που ξεχάσατε.
- Συνιστούμε να πληρώνετε στα ξενοδοχεία σας αμέσως κάθε προσωπικό λογαριασμό (χρήση Mini bar), προς αποφυγή καθυστερήσεως κατά την αναχώρηση.
- Να είστε τυπικοί στις ώρες αναχώρησης από τις τοποθεσίες που θα επισκεφτούμε για την αποφυγή γκρίνιας!