Πολύς κόσμος την λατρεύει κι άλλος τόσος την μισεί. Στην ερώτηση, όμως, «Ποια είναι η βασίλισσα της ποπ;» όλοι θα απαντούσαν «Η Μαντόνα». Στα 64 της, η Μαντόνα έχει πετύχει να την ξέρουν οι πάντες και κανείς να μην μπορεί να αγνοήσει την αθεράπευτα προκλητική της παρουσία, η οποία πλέον επεκτείνεται και στα social media. Αυτή, ωστόσο, δεν ήταν ανέκαθεν η πραγματικότητα για την σταρ, που στα 20 χρόνια της ονειρευόταν την επιτυχία μέσα από ένα μικροσκοπικό διαμέρισμα «σε μέγεθος ντουλάπας» στην Νέα Υόρκη…
Πριν γίνει απλώς «η Μαντόνα», η τραγουδίστρια λεγόταν Μαρί Λουίζ Τσικόνε. Γεννημένη σε ένα προάστιο του Ντιτρόιτ, υπήρξε το τρίτο παιδί από τα 8 παιδιά του Σίλβιο Τόνι Τσικόνε και της Μαντόνα Φορτίν. Η μητέρα της πέθανε από καρκίνο του μαστού όταν η Μαντόνα ήταν μόλις 5 ετών.
Ο θάνατος της μητέρας της ήταν ένα άκρως τραυματικό γεγονός για την μικρή Μαρί Λουίζ, με πολλούς βιογράφους της να υποστηρίζουν πως ποτέ δεν το ξεπέρασε.
Η απελευθέρωση της «Σταχτοπούτας»
Κατά κάποιο τρόπο, αυτή η τραγωδία φαίνεται να τροφοδότησε την ορμή και την μαχητικότητά της. «Περπατάς με μια μεγάλη τρύπα μέσα σου, ένα αίσθημα κενού και λαχτάρας», είπε κάποτε η Μαντόνα στο CNN. «Και νομίζω ότι πολλές φορές αυτό είναι που σε κάνει να θες να πετύχεις πολλά».
Ως μαθήτρια, η Μαντόνα έπαιρνε καθαρά 10άρια με συνέπεια και αποφοίτησε νωρίς. Καθώς ήταν το μεγαλύτερο κορίτσι μιας Καθολικής οικογένειας με 8 παιδιά, χρειάστηκε να αναλάβει από μικρή ηλικία τον ρόλο της «μαμάς», για τον οποίο είπε αργότερα: «Ένιωθα πως ήμουν η Σταχτοπούτα της οικογένειας».
Μόνη της διέξοδος από τη δύσκολη πραγματικότητα που βίωνε ήταν ο χορός. Όσο ήταν στο γυμνάσιο, η Μαντόνα φοιτούσε παράλληλα σε μια ακαδημία μπαλέτου στο Μίσιγκαν. Ο δάσκαλός της, Κρίστοφερ Φλιν, αναγνώρισε το ταλέντο της και την βοήθησε να αποκτήσει περισσότερες παραστάσεις, πηγαίνοντάς την σε συναυλίες, γκαλερί τέχνης, ακόμη και γκέι κλαμπ.
Στα κλαμπ αυτά, η σταρ ένιωσε για πρώτη φορά «απελευθερωμένη», όπως δήλωνε αργότερα. «Στο σχολείο ένιωθα τόσο αταίριαστη… Επειδή ήμουν μια πραγματικά επιθετική γυναίκα, οι άντρες με θεωρούσαν ένα πολύ παράξενο κορίτσι. Ένιωθα ανεπαρκής. Και ξαφνικά όταν πήγα σε γκέι κλαμπ, δεν ένιωθα πια έτσι. Είχα μια εντελώς νέα αίσθηση του εαυτού μου», αποκάλυψε σε συνέντευξή της, το 1991.
Από την…λάντζα στην κορυφή των τσαρτς
Η Μαντόνα εγκατέλειψε το Μίσιγκαν για χάρη της Νέας Υόρκης, στην ηλικία των 20 ετών, με τον στόχο να γίνει επαγγελματίας χορεύτρια. Το «νεοϋορκέζικο όνειρο» δεν αποδείχθηκε όμως εύκολο στην υλοποίησή του.
«Η Νέα Υόρκη δεν ήταν όλα όσα πίστευα ότι θα ήταν. Δεν με υποδέχτηκε με ανοιχτές αγκάλες», έγραψε η Μαντόνα στα σύντομα απομνημονεύματά της για το Harper’s Bazaar. «Τον πρώτο χρόνο, με απείλησαν με όπλο. Με βίασαν στην ταράτσα ενός κτιρίου, όπου με έσυραν απειλώντας με μαχαίρι και μου διέρρηξαν το διαμέρισμά μου τρεις φορές. Δεν ξέρω γιατί. Δεν είχα τίποτα πολύτιμο. Την πρώτη φορά, μου κλέψανε το ραδιόφωνο».
Στην Νέα Υόρκη η Μαντόνα έκανε ένα σωρό δουλειές για να πληρώσει το νοίκι: Χόρευε σε κλαμπ, μάζευε τραπέζια σε εστιατόρια, πόζαρε γυμνή κάνοντας το μοντέλο για φοιτητές της Καλών Τεχνών. «Ήμουν προκλητική. Ήθελα να επιβιώσω. Ήθελα να τα καταφέρω. Αλλά ήταν δύσκολο και ήταν μοναχικό, και έπρεπε να προκαλώ πάνω απ’ όλα τον εαυτό μου κάθε μέρα, ώστε να συνεχίσει», έγραψε η ίδια στο Harper’s Bazaar.
Αν και λάτρευε τον χορό, η Μαντόνα δεν είχε σκεφτεί ως τότε να γίνει τραγουδίστρια. «Ο κόσμος με άκουγε να τραγουδάω και μου έλεγε: “Δεν έχεις κακή φωνή”. “Α, αλήθεια;” απαντούσα εγώ», έχει πει. Αυτό φαίνεται, πάντως, να της ήταν αρκετό ώστε να μπει σε ένα ροκ συγκρότημα και λίγο αργότερα να δημιουργήσει το δικό της. Ένα από τα μέλη του συγκροτήματος και παλιός φίλος της Μαντόνα, ο Στιβ Μπρέι, έγραψε κάποια στιγμή το τραγούδι «Everybody», το οποίο η Μαντόνα αγόρασε και ερμήνευσε ως την πρώτη της σόλο δουλειά.
Το 1983, η Μαντόνα κυκλοφόρησε τον πρώτο της δίσκο, με τίτλο «Madonna». Το τρίτο σινγκλ του άλμπουμ, με τίτλο «Holiday», βρέθηκε στο top 20 του τσαρτ Billboard. Η καριέρα της είχε πάρει πια τον δρόμο της. Την σήμερον ημέρα, η Μαντόνα είναι η γυναίκα καλλιτέχνης με τις περισσότερες πωλήσεις δίσκων στον κόσμο, έχοντας πουλήσει πάνω από 300 εκατομμύρια αντίτυπα, ενώ το βιογραφικό της περιλαμβάνει δεκάδες βραβεύσεις και τραγούδια που έφτασαν στο νο.1 των τσαρτς παγκοσμίως.
Μαντόνα, η βασίλισσα της πρόκλησης
Τι ήταν όμως αυτό που έκανε την Μαντόνα να ξεχωρίσει; Για πολλούς, η επιτυχία της δεν οφείλεται απαραίτητα στην εξαιρετική της ικανότητα να χορεύει ή να τραγουδάει. «Η Μαντόνα μπορούσε να αντιληφθεί τις τάσεις πολύ νωρίτερα από οποιονδήποτε άλλο. Και είχε πάντα ωραία βίντεο», παραδέχθηκε κάποτε η «άσπονδη» φίλη και συνάδελφός της, Σερ.
Ήδη από την δεκαετία του ’80 η Μαντόνα δοκίμαζε τα όρια του κοινού, αλλά και των συνεργατών της. Το βίντεο κλιπ της για το «Like A Prayer» που κυκλοφόρησε το ’89 απεικόνιζε φλεγόμενους σταυρούς και την Μαντόνα να φιλιέται παθιασμένα με έναν μαύρο «Ιησού». Θρησκευόμενοι και μη θεατές την επέκριναν σκληρά, χριστιανικές οργανώσεις την αποκήρυξαν και η Pepsi απέσυρε άρον – άρον μια διαφήμισή της, που περιελάμβανε το τραγούδι και είχε βγει πριν το βιντεοκλίπ του.
«Καλύτερα να αυτοκτονήσω, παρά να γίνω σαν την Μαράια Κάρεϊ»
Όταν το 2017 η Pepsi έβγαλε – και εν τέλει απέσυρε- άλλη μια αμφιλεγόμενη διαφήμιση, με την Κένταλ Τζένερ να «διαλύει» τα επεισόδια σε μια διαδήλωση, προσφέροντας αναψυκτικό στους αστυνομικούς, η Μαντόνα ανέβασε μια φωτογραφία στο Instagram, στην οποία η ίδια εικονιζόταν να κρατά μια Coca-Cola. Στην λεζάντα της ανάρτησης είχε βάλει ένα emoji στο σχήμα χρυσού μεταλλίου. Εξάλλου, αν έχει υπάρξει θρυλική για κάτι άλλο πέρα από την καριέρα της, αυτό είναι σίγουρα οι επικών διαστάσεων «κόντρες» της με όσους έχουν τολμήσει να την αμφισβητήσουν…ή, έστω, δεν της γεμίζουν το μάτι, όπως η Μαράια Κάρεϊ.
«Η Μαράια Κάρεϊ πολύ θα ήθελε να είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο εγώ…Από την άλλη, υποθέτω ότι αν δεν είσαι και ιδιαίτερα έξυπνος, δεν σε απασχολούν αυτά τα πράγματα», είχε πει η Μαντόνα το 1995, ξεκινώντας μια ίντριγκα δεκαετιών με την συνάδελφό της. Σε κάποια άλλη περίσταση, η «βασίλισσα της ποπ» είχε δηλώσει πως θα προτιμούσε να αυτοκτονήσει, παρά να γίνει «σαν την Μαράια Κάρεϊ», με την τελευταία να απαντά: «Έχω να ασχοληθώ με την Μαντόνα από όταν ήμουν στην πρώτη γυμνασίου. Τότε, δηλαδή, που έκανε καριέρα».
«Άντε γ…θείτε!» – Το…μένος του Έλτον Τζον για την Μαντόνα
Η Μαντόνα, βέβαια, συνέχισε να κάνει καριέρα, γεγονός που δυσκολεύτηκε να αποδεχθεί ένας ακόμη συνάδελφός της: Ο Έλτον Τζον. «Είναι δυνατόν να βραβεύεται η Μαντόνα ως “καλύτερη λάιβ καλλιτέχνης”; Άντε γα…θείτε», είχε δηλώσει ο Τζον με αφορμή τη βράβευση της Μαντόνα στα Q Awards του 2004. «Συγγνώμη κιόλας, αλλά όποιος κάνει πλέι μπακ μπροστά σε κοινό που έχει δώσει 75 λίρες για να τον δει, θα πρέπει να εκτελείται», διευκρίνισε ο Βρετανός τραγουδοποιός.
Μεταξύ άλλων, ο Έλτον Τζον είχε «κράξει» κάποτε την Μαντόνα για τον τρόπο που εκείνη φέρθηκε στην Λέιντι Γκάγκα, η οποία είναι νονά των παιδιών του τραγουδιστή – λες και υπήρχε πιθανότητα η «βασίλισσα» να αφήσει…στην ησυχία της μια καλλιτέχνη, την οποία πολλοί αποκαλούσαν «νέα Μαντόνα».
Ανά διαστήματα, η Λέιντι Γκάγκα δέχθηκε «πυρά» από την Μαντόνα, η οποία την αποκαλούσε «αντιγραφέα» της. Κάποια στιγμή, βέβαια, η 64χρονη αποφάσισε να τείνει… κλάδον ελαίας στη διάδοχο, δηλώνοντας:
«Η αντιπαράθεσή μας ήταν φτιαχτή. Ζούμε σε μια κοινωνία που της αρέσει να βάζει τις γυναίκες να τσακώνονται μεταξύ τους» και προσθέτοντας: «Βέβαια, οφείλουμε να πούμε ότι το (τραγούδι της Γκάγκα) “Born This Way” αποτελεί ξεδιάντροπη αντιγραφή του “Express Yourself“, που είναι δικό μου».
«Like A Virgin» στα 63;
Η πιο πρόσφατη «κόντρα» στην οποία ενεπλάκη η Μαντόνα ήταν αυτή με τον ράπερ 50 Cent, που επισκέφθηκε την Ελλάδα πρόσφατα για συναυλία. Όπως φαίνεται, ο 50 Cent δεν μπόρεσε να κρατηθεί βλέποντας τις πιο πρόσφατες «ανησυχητικές» πόζες της σταρ στο Instagram και σχολίασε: «Αυτές οι φωτό είναι ό,τι πιο αστείο έχω δει στη ζωή μου…η Μαντόνα στα σεντόνια να παριστάνει την παρθένα στα 63 της. Γελάω!», αναφερόμενος στο τραγούδι «Like A Virgin» («σαν μια παρθένα») που είχε βγάλει η Μαντόνα το ’84.
«Απλά ζηλεύεις που δεν θα είσαι τόσο ωραίος ούτε θα διασκεδάζεις όσο εγώ, όταν φτάσεις στην ηλικία μου», απάντησε η Μαντόνα, ανεβάζοντας μια φωτογραφία με τους δυο τους αγκαλιά, η οποία είχε τραβηχτεί το 2000. Ο ράπερ αργότερα ζήτησε συγγνώμη για τα σχόλιά του. «Αυτό για το οποίο θα έπρεπε να ζητάς συγγνώμη είναι η μισογύνικη, σεξιστική και προσβλητική προς τους μεγαλύτερους συμπεριφορά σου», απάντησε η Μαντόνα – και συνέχισε απτόητη να ανεβάζει φωτογραφίες…